Årsredovisning

Aktiebolaget trav och galopp

2013

Spelmarknaden

UTLÄNDSKA AKTÖRER TAR MARKNADSANDELAR

För andra året i rad backar ATGs spelomsättning. Totalt omsatte ATG 12,2 miljarder kronor vilket innebar ett tapp på 2,1 procent jämfört med 2012.

V75 - som är travets stora lok - omsatte 4 556 miljoner kronor, en minskning med 0,6 procent.
- Det är stenhård konkurrens på spelmarknaden i dag. Det är en mättad marknad där det främst gäller att ta andelar av andra. Det är både dyrt och tufft. Det gäller att hitta nischer där man kan konkurrera med andra, säger Leif Almgren, på ATGs vd-stab.

Som ett exempel lyfter Leif Almgren fram att Svenska Spel 2013 flyttat fram sina positioner på skicklighetsspelen. En orsak är att Svenska Spel de senaste åren har kunnat ge en högre återbetalning på vissa produkter.
- För några år sedan ökade återbetalningen på spelformen Oddset och det har en viss påverkan på ATG. En trend sedan flera år är att utländska spelbolag tar mer av den svenska spelmarknaden, säger Leif Almgren.

Leif Almgren
Leif Almgren.

- I dag är de uppe i 13 procent av den totala spelmarknaden att jämföra med ATG som har 19 procent. Detta enligt Lotteriinspektionens beräkningar, vilka vi bedömer som konservativa. Av onlinespelet har de oreglerade bolagen nästan 50 procent. Bolag som Unibet och Betsson växer hela tiden. Aggressiv marknadsföring är effektivt och de utländska bolagen behöver inte förhålla sig till samma regler som vi har eftersom de följer de bestämmelser som gäller där de har sin licens. ATGs marknadsföring står under Lotteriinspektionens tillsyn. Internetcasino till exempel går riktigt bra hos de oreglerade bolagen och det är inte ens tillåtet i Sverige, säger Leif Almgren.

Störst produkter på den svenska spelmarknaden är Jack Vegas, sedan V75, Postkodlotteriet, Lotto och Triss.

En skillnad 2013 mot tidigare år var att reklam från oreglerade spelbolag började synas mer i media, i tidningar, utomhus och i tv.
- Det blev tydligt efter Högsta domstolens dom i slutet av 2012 där Expressen och Aftonbladet friades för att ha publicerat bolagens annonser. Mer och aggressiv reklam från oreglerade bolag är en klar trend, säger Leif Almgren.

ATGS FÖRUTSÄTTNINGAR PÅ SPELMARKNADEN

ATGs ägare Svensk Travsport och Svensk Galopp är överens om att något måste hända på den svenska spelmarknaden och man efterlyser "lika villkor". Lika villkor är ett licenssystem som bland annat inkluderar onlinespel på såväl hästar som andra spelprodukter som exempelvis sportspel och poker.

Det skulle även innebära att ATG ger upp sitt monopol.
- Det känns som att vi är i någon form av brytningsperiod mellan det gamla kontrollerade systemet med en reglerad spelmarknad och den nya världen med online-bolag med produkter från andra länder. De är i dag en så stor faktor att de påverkar. Därför är det viktigt att den svenska staten ser över den här marknaden och ser till att den kan drivas på sunda villkor. Nu är det som två race. Vi reglerade bolag kör ett race och de oreglerade kör ett annat och i dagsläget är det de oreglerade bolagen som är vinnare, säger Leif Almgren.